فرانسه

1. آثاری که در حیطه روانشناسی مرضی عرضه گردید بیشترین کمک را در فرانسه به روانشناسی دین کرد.

2. ارتباط بیماری روانی با دینداری مهمترین موضوع روانشناسی مرضی در باب روانشناسی دین بود.

3. انواع گوناگونروان آشفتگی‌های دینی» وجود دارد که نشان دهنده ویژگی‌های عجیب و غریب اختلالال های روانی از ناحیه دین هستند.

اما افراد مهم:

ژان مارتین شارکو 93_25

1. بزرگترین عصب شناس عصر خود بود.

 

2. جن زدگی چیزی نیست جز نوع خاصی از هیستری.

 

3. شفای دینی را می‌توان از راه تلقین به خود و سرایت ویژگی‌های روانی در گروه تبیین و درک کرد.

 

پیر ژانه1947_59

1. شناخته شده ترین فردی است که از بین همکاران و شاگردان شارکو در روانشناسی دین کار کرد.

 

2. در مورد پژوهشهایش درباره حالتهای  استثنایی دینی بسیار شناخته شده است.

 

3. مشهورترین مطالعه ژانه مربوط به بیماری است به ناممادلین» که بین سالهای 96 تا 1904 در کلینیک بستری بود و به مدت چهارده سال پس از آن هم هر روز با او مکاتبه داشت.

 

4. مادلین گرفتگی عضلانی داشت و روی انگشت پاها راه می‌رفت. حالتهای شبه عرفانی داشت و این تجربه‌ها از حالتهای اتحاد وجدآور با خدا شروع می‌شد، به صلیب آویزان می‌شد و بی حرکت می‌ماند و به حالت شکنجه و عذاب ختم می‌شد و این حالتی بود که احساس می‌کرد خدا او را تنها گذاشته و رها کرده و او تحت تأثیر نیروهای اهریمنی است.

 

سالی چند بار زخمهایی در وی ظاهر می‌شد مثل زخمهای مسیح مصلوب.

 

5. ژانه با بررسی دقیق او به این نتیجه رسید که در پس این حالتهای متغیر عرفانی اختلال ضعف روانی قرار دارد. که امروزه به اختلال وسواس فکری ـ عملی معروف است.

 

تئودور فلورنو 1920_54

به حالتهای استثنایی روانی علاقه داشت. همراه وونت تحقیق کرد و سرانجام به ریاست مرکز روانشناسی تجربی دانشگاه ژنو رسید. به فرا روانشناسی علاقه داشت.مطالعات گسترده او درباره احضار ارواح به فهم روبه رشد ضمیر ناخود آگاه بسیار کمک کرد.علاقه‌ای جانبدارانه به دین داشت. او به دلیل ارائه دو اصل بنیادین معروف شد: که این دو اصل، اساس روان شناسی دین را فراهم می‌کنند.الف: اصل برون داشت امور متعالی، روانشناسان دین باید در مورد وجود مستقل موضوعات دینی(مثل خدا) نه موضع انکار و طرد و نه موضع تأیید اتخاذ کنند. آنها فقط احساس تعالی را مورد بررسی قرار می‌دهند و ظرایف و انواع آن را با دقت مشاهده و بررسی کنند.ب: اصل تفسیر زیست شناختی: بر اساس این اصل روانشناسی دین چهار ویژگی دارد.

1. دریافتن شرایط ارگانیک برای پدیدارهای دینی(فیزیولوژیک)

2. در بررسی دقیق عوامل درونی و بیرونی در سیر تحولی شان(ژنتیک یا تحولی)

3. در حساسیت به تفاوتهای فردی(تطبیقی)

4. در به رسمیت شناختن اینکه زندگی دینی، فرایندی زنده و بسیار پیچیده و مشتمل بر تعامل با بسیاری از عوامل استپویا».

 

 

 

دیدگاه خودم در مورد دین

روانشناسی دین از دیدگاه فروید

خلاصه ای از ازدواج یهودیان از کتاب روانشناسی دین بر اساس رویکرد تجربی

  ,دین ,روانشناسی ,روانی ,اصل ,حالتهای ,روانشناسی دین ,است   ,و به ,و این ,  2

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

سیستم های مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست(HSE) گروه سنجش و ارزشیابی آموزشی متوسطه دوره اول استان آدربایجان غربی Daily Me ویدئو اموزشی کسب و کار انلاین دومی های من گچبری زنده دستی گاه نویس دانش هلو چت|چت هلو در جستجوی کوچ