در آلمان این رشته بیشتر مورد بحث فیلسوفان و عالمان الهیات بود. مثلاً شلایر ماخر برایش روانشناسی در مقایسه با الهیات امری درجه دو بود. با شروع قرن بیست و ترجمه آثار مکتب کلارک روانشناسی دین در آلمان رشد جدیای پیدا کرد.گرچه روانشناسی عمقی در روانشناسی دین به سرعت جایگاه پیدا کرد. اما بسیاری از محققان آلمانی که در این رشته کار میکنند طرفدار رویکرد توصیفیاند.
ـ در سنت توصیفی. روشهای گوناگون از این قبیل به کار گرفته شدهاند: زندگینامهها، اسناد شخصی مختلف نظیر اعترافات، زندگی نامههای خود نوشت، دفترچههای یادداشت، نامهها، اشعار، مصاحبهها، مقالات و دیگر چیزهایی که میتوانند نمودهای فردی تجربههای دینی را نشان دهند.
ـ زندگی دینی خود پژوهشگران نیز منبعی حیاتی در این زمینه است.
ـ بنابراین بجای ارزیابی و استنتاج آماری که در آمریکا رایج است از توصیف، تحلیل و طبقه بندی کیفی استفاده میکنند.
یونگ وآدلر
1. یونگ و آدلر به دلیل توجه جدی به روانشناسی پدیدارهای دینی ممتاز هستند.
2. ارزیابی مثبت این دو از دین به عنوان نمایانگر ابعاد روح به نحو ژرفتر و جامعتر از سائق جنسی که فروید محور روح بشر میانگاشت نقطه جدایی آنها از فروید شد.
اریکسون
1. برجستهترین شاگرد فروید
2. نظریه مراحلش در مسیر زندگی، ارزیابی مثبتتری از نقش دین در سلامت روانی به دست میدهد.
ویکتور فرانکل
1.به دلیلمعنی درمانی» که رویکرد و رهیافت دینی دارد بسیار برجسته است.
اثر :انسان در جستجوی معنی و .
2. کسانی که روانشناسی را همسو و مدد رسان اهداف دین رسمی میانگارند با شور و شوق زیاد از نظریه فرانکل استقبال میکنند.
خلاصه ای از ازدواج یهودیان از کتاب روانشناسی دین بر اساس رویکرد تجربی
روانشناسی ,دین ,دینی , ,آلمان ,فروید ,روانشناسی دین ,دین در ,پیدا کرد ,در این ,دین به
درباره این سایت