استنلی هال

1. بنیان‌گذار روانشناسی دین در آمریکاست.

 

2. برای منطبق کردن دین با نیازها و مقتضیات شخصی و اجتماعی دنیای مدرن از روانشناسی به عنوان وسیله‌ای برای بازسازی دین باید بهره گرفت.

 

3. بنیان‌گذار دانشکده روانشناسی دین در دانشگاه کلارک آمریکا.

 

4. دوشاگرد برجسته داشت ،جیمز لوبا و ادوین استار باک. که موضوع مورد تحقیق این دو نوکیشی بود.

 

5. روش پرسشنامه و مصاحبه و زندگی خود نوشت را در بررسی‌های دینی بکار بردند.

 

فروید 1939_56

1. فروید و یونگ نقش زیادی در مباحث روانشناسی دین دارند.

 

2. فروید دین راتوهم» نِوَرِزِ جهان شمول» ومخدر» می‌نامید و امیدوار بود نوع بشر بتواند بر آن چیره شود.

 

3. به تحقیق درباره رفتار دینی علاقه‌مند بود.

 

4.چهارکتاب عمده در روانشناسی دین نوشت.

 

الف:توتم و تابو 1913

 

ب : آینده یک پندار 1927

 

ج : تمدن و ناخرسندی های آن 1930

 

د : موسی و یکتا پرستی 1939

 

5. منتقدان دین، فروید را پشتوانه بهتری برای اعتراضهای خود می‌دانند.

 

ویلهلم و نت 1920_32

1. پیشگام در درون نگری کنترل شده تجربی

 

2. بنیان‌گذار روانشناسی تجربی

 

3. فرایندهای عالی‌تر روانی در نمادهای فرهنگی‌ای مثل زبان، اسطوره و دین عینیت می‌یابد.

 

4. فنون روانشناسی فردی(پرسشنامه و.) که در آمریکا رایج است برای هر نوع روانشناسی دین بی‌فایده است.

 

5. فنون فردی حداکثر به اعتراف می‌انجامد.

 

6. با مورد پژوهی جیمز چیزی جز آسیب شناسی دین نمی‌توان بدست آورد.

 

7. او درصدد بود، دین را از طریق بازسازی گذشته بعید آن و تحولات بعدی تبیین کند که در حوادث ذهنی ابتدایی و غیر دینی ریشه دارد.8. اسطوره ابتدا با فرافکنی احساسات و نیازهای انسان به موجودات جهان طبیعت، خلق شده است و در فرایند جاندار انگاری به صورت موجودات زنده و متشخص ظاهر شده‌اند.

9. تداعی‌های مکرر باعث گسترش و انتشار این مخلوقات خیالی شده‌اند.

10. اسطوره در آغاز خودش با دین، قابل تشخیص از آن نیست.

11. با تحول اسطوره دین پدید آمده.

12. دین عبارت از این احساس است که دنیای ما، بخشی از دنیای بزرگتر و فوق طبیعی است که در آن اهداف والاتر انسانی به ثمر می‌نشیند و تحقق می‌یابد.

 

 

ویلیام جیمز 1910_42

1. شناخته شده ترین روان‌شناس در گرایش توصیفی به دین است. 

 

2.کتاب انواع تجربه دینی(1902) بزرگترین اثر کلاسیک در زمینه روانشناسی دین است.

 

3. ارزیابی نهایی یک عقیده یا تجربه را، فقط در سایه ثمربخشی آن در زندگی فرد می‌توان انجام داد.پراگماتیسم.

 

4. از موارد نسبتاً نادر به عنوان آزمودنی‌های اولیه خود بهره می‌گرفت و به جای استنتاج آماری پر زحمت از توانایی تشخیص و بصیرت استثنایی خود بهره می‌جست.

 

5. کتاب انواع تجربه دینی با علاقه پایدار وی به توجیه فلسفی ایمان دینی شکل گرفت.

دیدگاه خودم در مورد دین

روانشناسی دین از دیدگاه فروید

خلاصه ای از ازدواج یهودیان از کتاب روانشناسی دین بر اساس رویکرد تجربی

  ,دین ,روانشناسی ,دینی ,اسطوره ,فروید ,روانشناسی دین ,  4 ,  2 ,  3 ,  5 ,کتاب انواع تجربه

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Law & English Languge یادگیری زبان انگلیسی بیانیه گام دوم انقلاب وب سایت ابوالقاسم کریمی سرویس طلایی محصولات ارگانیک سلامتی زیبایی، تناسب اندام بر پایه آلوئه ورا و موم زنبور عسل دبستان بصیرت سیبک گاه نوشته ها سفر، گردشگری، رزرو تور داخلی، خارجی، تور لحظه آخری خرید فروش جعبه وکارتن دراصفهان